A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :) A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :) A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :) A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :) A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :) A SIMPLE HELLO COULD LEAD TO A MILLION THINGS :) A simple hello could lead to a million things :)

Song

Tuesday, June 10, 2014

Bayangan semalam - TRAUMA

*carian dari mr.google

Ada sesiapa yang tak tahu trauma tu apa? Atau ade sesiapa yang tak pernah dengar pon perkataan trauma tu? Eleyhh.. korang semua pandai2 and hebat. Rasanya mesti semua dah tahu and dah familiar sangat with that word. Cumanya kali ni saja cikmeow nak ajak korang dalami lagi dengan apa yang dikatakan dengan trauma tu. Mana la tahu entah2 kite sendiri tengah trauma tapi tak sedar kite tengah trauma. hehe. Atau mungkin  kita boleh lebih memahami hati dan perasaan yang sedang di tanggung oleh mereka2 yang sedang trauma? Jomm.. Cekidaaoouuuttttt ! hee.

Trauma atau juga dikenali sebagai Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) adalah suatu perasaan takut atau ngeri yang di alami oleh seseorang setelah die pernah mengalami suatu peristiwa yang menakutkan dalam hidupnya. Peristiwa takut atau ngeri yang dialaminya itu selalunya adalah peristiwa yang mungkin mengancam nyawanya atau apa2 peristiwa yang mengandungi kekerasan tidak kira dari segi fizikal atau mental. Ataupun kita boleh juga katakan ia sebagai suatu stress berlanjutan yang sering dan kerap di alami akibat peristiwa hitam masa silam. Haa.. agak2 korang ade rase2 yang macam ni tak? Ade? haa.. teruskan membaca! kalau takde pon bace jugak buat tambah pengetahuan, nanti cikmeow belanja frieskies! ngehehe :D

Antara tanda-tanda mereka yang mengalami PTSD atau trauma ni adalah :

> Selalu diserang mimpi buruk. Selalunya mimpi tu mimpi yang ade kene mngene dengan apa yang di traumakan tu. Dan mimpi tu dah tentulah menakutkan dan mngerikan. Selalunya mimpi yang sama berulang2.

> Selalu terbayang dan terfikir akan peristiwa buruk tu sehingga menyebabkan stress ( Mau tak stress dibuatnya kalau asyik teringat je kan)

> Masa teringat peristiwa tu, akan muncul beberapa respon fizikal seperti berpeluh dingin, resah, murung dan rasa berdebar yang amat sangat)

> Selalu akan mengelak daripada melakukan aktiviti berkaitan atau pergi ke tempat kejadian atau mungkin akan mengelak daripada orang yang terlibat dengan kejadian.

> Susah tidur atau terlebih tidur.

> Senang marah dan selalu moody.

> Senang terkejut dan terlalu waspada.

Haa.. macam mane? Dah cekk satu2 tanda tu? takpe2. Mehh bace lagi meh.. hehe :D

Selalunya, mereka yang mengalami trauma ni, aktiviti sosial dan aktiviti harian nya akan terjejas kalau die tak pandai control traumanya. Mane tak terjejas kalau dah asyik murung dan marah2 je kan. Tapi selalunya bukan mudah nak control perasaan trauma ni. Lebih2 lagi mase mula2 berlakunya peristiwa yang menakutkan tu dimana stress nya sedang di tahap yang agak tinggi. 

Mereka yang mengalami trauma ni selalu rasa dirinya tak berdaya, tak kuat, lemah dan rendah diri. Di saat ni mereka sangat2 memerlukan sokongan dari orang2 sekeliling untuk terus memberi sokongan dan dorongan. Motivasi yang membina sangat2 diperlukan oleh golongan ini dalam mengatasi trauma yang sedang di alami. Jangan sesekali di perlekeh dengan apa yang sedang dirasakan oleh mereka sebab itu boleh meningkatkan lagi rasa tak berdaya yang sedang mereka alami. Iyalahh.. cuba korang letak diri korang dekat tempat mereka, mesti korang akan rasa perkara yang sama.

Bagi mereka yang mengalami trauma, cube atasi rasa takut tu dengan cara yang betul. Cuba belajar pujuk hati sendiri dari rasa takut tu (tapi dah tentu tak semudah itu). Terima qada' dan qadar. kalau tak mampu jgk boleh berjumpa dengan pakar psikologi. Kalau korang ade mengalami trauma ni, jom kita amalkan doa ni :)

Kalau ada mane2 info yang cikmeow tersilap atau tersalah tolong betulkan ye. Biasalah manusia tak lari dari melakukan kesilapan. Hee, info semua dari carian Encik Google k. hee.

Adakah cikmeow sedang mengalami trauma? Biarlah rahsia ~~  
:)

No comments:

Post a Comment